24 listopada 2024 r. – 12 stycznia 2025 r.
Konstanciński Dom Kultury i Oficyna Grafiki Warsztatowej zapraszają na wystawę grafik Moniki Urbanowicz, poświęconych historii papiernictwa w Konstancinie-Jeziornie. To będzie swoista podroż w czasie do lat świetności papierni, w której pracowało kilka pokoleń mieszkańców Konstancina-Jeziorny.
Monika od najmłodszych lat wychowywana była w duchu artystycznym związanym ze sztuką. Ukończyła Liceum Rzemiosł Artystycznych w Warszawie (1998–2002), a następnie studiowała w Akademii Sztuk Pięknych na Wydziale Grafiki (2003–2009) oraz na Wydziale Pedagogicznym (2007–2008). Naukę w Akademii zwieńczył tytuł magistra sztuki uzyskany w pracowni prof. Piotra Smolnickiego w 2009 roku. Potrzeba dalszego rozwoju zawodowego skłoniła Autorkę do podjęcia kolejnych studiów, tym razem podyplomowych na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie na Wydziale Zintegrowanej Edukacji Wczesnoszkolnej z Terapią Pedagogiczną. Studia te przyniosły Autorce w 2013 roku kolejny tytuł magisterski, tym razem w dziedzinie pedagogiki. Od roku 2006, Artystka zaczęła prezentować publicznie swoje prace graficzne na wystawach indywidualnych i zbiorowych w warszawskich placówkach kultury, m.in. w Galerii 3A, w Domu Kultury przy ul. Łazienkowskiej czy w Galerii Schody. Był to okres intensywnej pracy twórczej, w którym powstały cykle prac: „Zwierzęta”, „Don Kichot”, „Machiny”, „Muzyka”, „Wspomnienia”.
Przedstawione wyżej działania artystyczne przyniosły Monice Urbanowicz kilka znaczących nagród i wyróżnień:
– Nagrodę Roku 2006 Artinfo.pl w Konkursie Grafika Warszawska,
– Nagrodę Muzeum Narodowego w Warszawie za prace: „W całości” i „Machina 1” w 2006 r.,
– Nagrodę Roku 2006 Marszałka Województwa Mazowieckiego za pracę „W całości”,
– I Nagrodę Galerii Test za cykl grafik „Machina” w 2006 r.,
– Nagrodę Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie za pracę „Młyn stożkowy” w 2006 r.,
– Nagrodę Okręgu Warszawskiego ZPAP w Konkursie na Najlepszą Grafikę Miesiąca w 2007 r.
W twórczości artystycznej Monika Urbanowicz skupia się na grafice, poświęcając swoją uwagę głównie linorytom, ale uprawia także akwafortę i akwatintę. Przedmiotem szczególnego zainteresowania Autorki jest sam proces tworzenia grafik i wszystko to, co jest związane z powstawaniem kolejnych odbitek na papierze lub płycie albo rodzaju użytej farby lub tuszu i jego nasycenia. W procesie twórczym ważnym elementem jest także sam papier i jego charakterystyka. Takie profesjonalne podejście jest naturalną konsekwencją treści zawartych w pracy licencjackiej Autorki pt. „Papier stosowany w technikach graficznych” obronionej z wyróżnieniem w 2006 roku na ASP. Tematyce papieru poświęcona jest także praca magisterska z 2009 roku „Oblicze białej wstęgi”, która pokazuje m.in. syntetyczny przegląd faktów związanych z najstarszymi zbytkami piśmiennictwa, wynalezienia papieru i rozwoju rzemieślniczych technik produkcyjnych aż do wynalezienia maszyny papierniczej oraz użytkowy podział i wykorzystanie różnych rodzajów papieru wraz z ich recyklingiem. Konsekwencją zainteresowania procesami wytwarzania papieru są wizyty w najważniejszych polskich papierniach. Opisując wrażenia związane z odwiedzanymi papierniami, Autorka konstatuje: „W Muzeum Papiernictwa w Dusznikach obejrzałam wystawę prezentującą historię papieru i papiernictwa na świecie… zachwyciły mnie wielkie, oryginalne maszyny papiernicze… były one inspiracją do powstania wielu moich prac graficznych. Odwiedziłam również znaną mi już starą papiernię w Jeziornie… w hali zobaczyłam wielkie urządzenia mechaniczne służące do wytwarzania papieru: olbrzymie holendry, papiernicę, kalandry (wygładzaki), rolownie, bobiniarki, krajalnice i gilotyny…”.
Ta fascynacja zaowocowała całą serią grafik, które stały się podwaliną dzisiejszej wystawy. W jej centralnym punkcie znajduje się biała wstęga, na której „obliczu” dostrzegą Państwo elementy stanowiące swoisty zapis dokumentujący etapy produkcji papieru „bez końca”, jak początkowo nazywano długie zwoje wytwarzane przez maszynę papierniczą. Tytułowa „Biała wstęga” pojawia się na tle wielkowymiarowej fotografii o zmiękczonych konturach przedstawiającej wielkie okno nieczynnej, jakby zamarłej hali produkcyjnej papierni w Jeziornie. Dalsza część prezentacji to kolejne wyraziste prace graficzne wykonane w technice akwaforty, nawiązujące tematycznie do wybranych elementów owych „machin” występujących w procesie produkcji papieru. Ta wystawa jest bez wątpienia artystycznym ukłonem wobec zjawiska nazywanego dawniej „kunsztem papierniczym”. Siła przekazu wystawianych prac ma zapewne bezpośredni związek z osobistą bytnością Autorki w Papierni w Jeziornie, co pozwala wprost na odwołanie się do zbiorowej pamięci całego pokolenia pracowników, którzy ten zakład traktowali jak swój drugi dom. Prezentacja prac graficznych Moniki Urbanowicz odbywa się na tle kilkudziesięciu fotogramów ukazujących dokumentalne fotografie – pozostawionego swemu losowi – uznanego niegdyś i wielce zasłużonego dla kraju zakładu papierniczego. Mamy nadzieję, że wizyta na wystawie „Oblicze białej wstęgi” wywoła u Państwa refleksję albo przywoła wspomnienie widziane przez pryzmat zaprezentowanych prac…
Andrzej Szczygielski
PATRONAT HONOROWY BURMISTRZA GMINY KONSTANCIN-JEZIORNA
24 listopada 2024 r. – 12 stycznia 2025 r.
Wernisaż: 23 listopada, godz. 17.00
Wstęp wolny
Konstanciński Dom Kultury „Hugonówka”, ul. Mostowa 15