III Przegląd Filmów Etnograficznych „Kolędnicy i Kowale 2024”

Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie i Muzeum Wycinanki w Konstancinie-Jeziornie zapraszają na III Przegląd Filmów Etnograficznych „Kolędnicy i Kowale 2024”. Zostaną zaprezentowane wyjątkowe filmy dokumentalne opowiadające o wciąż żywych tradycjach karnawałowych w Polsce i w innych krajach Europy, a także o ginących umiejętnościach rzemieślniczych.

 

Niedziela, 08.12.2024, godz. 15.00-17.00
Pokaz otwarte

 

Karnawał w Europie (Hiszpania, Włochy, Rumunia) i ginące rzemiosło (część I)

 

Na otwarcie III Przeglądu Filmów Etno w Muzeum Wycinanki zaprezentujemy filmy opowiadające o wciąż żywych w Europie tradycjach karnawałowych. Niezwykle barwne i przepełnione symboliką, pokazują w jaki sposób konstruowano pozornie wesoły „świat na opak”. Początki europejskiego karnawału są silnie osadzone w zimowych obrzędach ludowych. Jest to czas rytuałów w przeciwieństwie do lata, kiedy to głównie zajmowano się pracą na roli i w gospodarstwie. W czasie karnawału przodkowie wracają pod postacią zamaskowanych mieszkańców miast i wsi, składając wizytę swoim społecznościom z obietnicą urodzaju i obfitości. Etnograficzne zapisy filmowe tych obrzędów dają także wyobrażenie o wspólnocie kulturowej Europy. W drugiej części pokazu zaprezentujemy wybór odrestaurowanych filmów nakręconych na taśmie światłoczułej 16mm. Prezentujemy na nich ginące umiejętności rzemieślnicze i procesy wytwarzania różnorodnych wyrobów z surowców naturalnych. Filmy te, pierwotnie nieme, wzbogacono o merytoryczne komentarze lektorskie i dźwięki otoczenia. Proces udźwiękowienia jest szczególne interesujący z uwagi na metody odtwarzania dźwięków, które w sposób naturalny powinny towarzyszyć przedstawianej rzeczywistości.

 

Karnawał w Europie (Hiszpania, Włochy, Rumunia)

 

Podwójny pochód Joaldunak, realizacja, Michele Trentini, 11 min. Ituren, Zubieta, Nawarra, Hiszpania, Museo degli Usi e Costumi della Gente Trentina, 2011

Wsie Ituren i Zubieta, są położone w północnej Nawarze i oddalone od siebie zaledwie o cztery kilometry. W ostatni poniedziałek i wtorek stycznia z Ituren i Zubieta wyjchodzi pochód Joaldunak, aby dotrzeć do innych miejscowości regionu. Joaldunak znaczy tyle co „ci, którzy noszą dzwony”.

Dawno temu w dolinie Fiemme, realizacja Michele Trentini, 20 min, Carano, dolina Fiemme, Trydent, Włochy. Museu degli Usi e Costumi della Gente Trentini, 24 lutego 2009

Raz na cztery lata podczas karnawału we wsi Carano, kawalerowie uzupełniają swe szeregi przyjmując nowych członków. W ten sposób utworzona grupa ma szczególne zadanie paradowania po wsi jako wielki baner w kolorach żółtym, czerwonym, niebieskim i białym. Pogrubioną, dużą czcionką jest na nim wypisane hasło: „młodzież z Carano”. Poza grupą kawalerów i młodych mężczyzn, w paradzie uczestniczą również niektóre klasyczne postacie karnawałowe.

Jeden dzień w Agnicie, realizacja Michele Trentini, 10 min., Agnita, Rumunia, Museo degli Usi e Costumi della Gente Trentina, 2011

Parada Lolele jest korowodem średniowiecznych cechów rzemieślniczych i kupieckich w Siedmiogrodzie w Transylwanii. Dziś dawni saksońscy mieszkańcy regionu, który powrócili do Niemiec po 1989 roku, przyjeżdżają do swojej dawnej przybranej ojczyzny, by uczestniczyć w maskaradzie.

 

Ginące Rzemiosło – nowe, cyfrowe życie filmów archiwalnych (część I)

 

Budowa łodzi, realizacja, Krzysztof Chojnacki, 22 min., Murzynowo n\Wisłą, pow.. płocki, woj. mazowieckie, Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie, 1982
Zapis kolejnych faz budowy wręgowej łodzi rybackiej.

Połów ryb ością, realizacja Krzysztof Chojnacki, Lech Mróz, Piotr Szacki, 7 min., Studziany Las nad Czarną Hańczą, pow. sejneński, woj. Podlaskie, Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie, 1968
Zapis techniki połowu ryb przy pomocy ości (ościenia).

Plecionkarstwo z korzenia, realizacja Krzysztof Chojnacki, Anna Włodarz, 16 min., Motarzyno, pow. słupski, woj. pomorskie, Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie, 1980
Zdobywanie i przygotowywanie surowca, technika wyplatania naczyń z korzeni sosnowych.

 

Poniedziałek, 09.12.2024, wtorek, 10.12.2024, środa, 11.12.2024
Pokazy dla szkół, godz. 10.00 lub godz. 12.00

 

Czas kolędowania – pokazy dla szkół

 

W części Przeglądu nazwanej „Czas kolędowania” zaprezentujemy filmy opowiadające o wciąż żywych w Polsce i Europie tradycjach karnawałowych. Niezwykle barwne i przepełnione symboliką, pokazują w jaki sposób konstruowano pozornie wesoły „świat na opak”. Początki europejskiego karnawału są silnie osadzone w zimowych obrzędach ludowych. Jest to czas rytuałów w przeciwieństwie do lata kiedy to głównie zajmowano się pracą na roli i w gospodarstwie. W czasie karnawału przodkowie wracają pod postacią zamaskowanych mieszkańców miast i wsi składając wizytę swoim społecznościom z obietnicą urodzaju i obfitości. Etnograficzne zapisy filmowe tych obrzędów dają także wyobrażenie o wspólnocie kulturowej Europy.

Podczas projekcji Mariusz Raniszewski z Muzeum Etnograficznego w Warszawie wprowadzi dzieci w tematykę filmów i na bieżąco będzie tłumaczył przedstawione w filmach obrzędy.

Jukace, realizacja Mariusz Raniszewski, 11 min., Żywiec, woj. śląskie, Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie, 2011.

Film jest zapisem lokalnego, żywieckiego noworocznego zwyczaju składania życzeń przez grupę kawalerów. Zamaskowani przebierańcy przez całą sylwestrową noc i pierwsze styczniowe przedpołudnie zaczepiają przechodniów recytując słowa życzeń „Zdrowia, szczęścia, i słodyczy noworoczny Jukac życzy”.

Koza Szymborska, realizacja. Michele Trentini, 11 min., Inowrocław, woj. kujawsko-pomorskie, Museo degli Usi e Costumi della Gente Trentina, 2011

W Szymborzu (części Inowrocławia) działa Stowarzyszenie Klubu Kawalerów, które od 160 lat organizuje „ostatkową” kozę. W ostatni dzień karnawału orszak przebierańców stawia się w ratuszu u prezydenta miasta, następnie rusza ulicami odwiedzając szkoły, instytucje i domy prywatne.

Zapustnicy, realizacja Mariusz Raniszewski, Polska, 11 min.,, Radomyśl nad Sanem, pow. stalowolski, woj. podkarpackie, Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie, 2011

„Zapustnicy” to krótki zapis ostatkowego zwyczaju w Radomyślu nad Sanem, gdzie grupa młodych ludzi zainspirowana przez jedną z mieszkanek wsi – Gizelę Krajewską -kontynuuje tradycję swoich dziadów. Przebrani w najdziwniejsze kostiumy wędrują przez miasteczko prowadzeni przez młodą parę. Odwiedzają miejsca, które w metaforyczny sposób odnoszą się do cyklu życia człowieka.

Podwójny pochód Joaldunak, realizacja, Michele Trentini, 11 min. Ituren, Zubieta, Nawarra, Hiszpania, Museo degli Usi e Costumi della Gente Trentina, 2011

Wsie Ituren i Zubieta, są położone w północnej Nawarze i oddalone od siebie zaledwie o cztery kilometry. W ostatni poniedziałek i wtorek stycznia z Ituren i Zubieta wyjchodzi pochód Joaldunak, aby dotrzeć do innych miejscowości regionu. Joaldunak znaczy tyle co „ci, którzy noszą dzwony”.

Dawno temu w dolinie Fiemme, realizacja Michele Trentini, 20 min, Carano, dolina Fiemme, Trydent, Włochy. Museu degli Usi e Costumi della Gente Trentini, 24 lutego 2009

Raz na cztery lata podczas karnawału we wsi Carano, kawalerowie uzupełniają swe szeregi przyjmując nowych członków. W ten sposób utworzona grupa ma szczególne zadanie paradowania po wsi jako wielki baner w kolorach żółtym, czerwonym, niebieskim i białym. Pogrubioną, dużą czcionką jest na nim wypisane hasło: „młodzież z Carano”. Poza grupą kawalerów i młodych mężczyzn, w paradzie uczestniczą również niektóre klasyczne postacie karnawałowe.

Jeden dzień w Agnicie, realizacja Michele Trentini, 10 min., Agnita, Rumunia, Museo degli Usi e Costumi della Gente Trentina, 2011

Parada Lolele jest korowodem średniowiecznych cechów rzemieślniczych i kupieckich w Siedmiogrodzie w Transylwanii. Dziś dawni saksońscy mieszkańcy regionu, który powrócili do Niemiec po 1989 roku, przyjeżdżają do swojej dawnej przybranej ojczyzny, by uczestniczyć w maskaradzie.

Czas trwania filmów + prelekcja – około 90 min.

 

Czwartek, 12.12.2024, godz. 18.00-20.00

Pokaz otwarty

 

Karnawał w Polsce i ginące rzemiosło (część II)

 

Podczas czwartkowego spotkania wieńczącego III Przegląd Filmów Etno w Muzeum Wycinanki zaprezentujemy filmy opowiadające o polskich tradycjach karnawałowych. Niezwykle barwne i przepełnione symboliką, pokazują w jaki sposób konstruowano pozornie wesoły „świat na opak”. Początki europejskiego karnawału są silnie osadzone w zimowych obrzędach ludowych. Jest to czas rytuałów w przeciwieństwie do lata kiedy, to głównie zajmowano się pracą na roli i w gospodarstwie. W czasie karnawału przodkowie wracają pod postacią zamaskowanych mieszkańców miast i wsi składając wizytę swoim społecznościom
z obietnicą urodzaju i obfitości. Etnograficzne zapisy filmowe tych obrzędów dają także wyobrażenie o wspólnocie kulturowej Europy. Następnie zaprezentujemy wybór odrestaurowanych filmów nakręconych na taśmie światłoczułej 16mm, przedstawiające ginące umiejętności rzemieślnicze i procesy wytwarzania różnorodnych wyrobów z surowców naturalnych. Filmy te, pierwotnie nieme, wzbogacono o merytoryczne komentarze lektorskie i dźwięki otoczenia. Proces udźwiękowienia jest szczególne interesujący z uwagi na metody odtwarzania dźwięków, które w sposób naturalny powinny towarzyszyć przedstawianej rzeczywistości.

Filmy prezentowane podczas Przeglądu to czas spotkania z tradycją a zarazem popularyzacja szczególnego gatunku filmowego jakim jest kino etnograficzne. Są to również filmy dokumentujące niematerialne dziedzictwo kulturowe.

 

Karnawał w Polsce

 

Trzej Królowie z Sopotni Małej, realizacja, Mariusz Raniszewski, 20 min., PME 2011

Sopotnia Mała to jedyne miejsce w Beskidzie Żywieckim, gdzie od 6 stycznia przez trzy dni orszak Trzech Króli odwiedza wszystkich mieszkańców wsi. Film rejestruje ich wędrówkę krok po kroku, pokazując też towarzyszące Królom postaci maszkar czyniących spustoszenia w gospodarstwach, straszących dzieci i dorosłych, pobierających opłaty za przejazd przez wieś.

Koza Szymborska, realizacja. Michele Trentini, 11 min., Inowrocław, woj. kujawsko-pomorskie, Museo degli Usi e Costumi della Gente Trentina, 2011

W Szymborzu (części Inowrocławia) działa Stowarzyszenie Klubu Kawalerów, które od 160 lat organizuje „ostatkową” kozę. W ostatni dzień karnawału orszak przebierańców stawia się w ratuszu u prezydenta miasta, następnie rusza ulicami odwiedzając szkoły, instytucje i domy prywatne.

Jukace, realizacja Mariusz Raniszewski, 11 min., Żywiec, woj. śląskie, Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie, 2011

Film jest zapisem lokalnego, żywieckiego noworocznego zwyczaju składania życzeń przez grupę kawalerów. Zamaskowani przebierańcy przez całą sylwestrową noc i pierwsze styczniowe przedpołudnie zaczepiają przechodniów recytując słowa życzeń „Zdrowia, szczęścia, i słodyczy noworoczny Jukac życzy”.

Zapustnicy, realizacja Mariusz Raniszewski, Polska, 11 min.,, Radomyśl nad Sanem, pow. stalowolski, woj. podkarpackie, Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie, 2011
„Zapustnicy” to krótki zapis ostatkowego zwyczaju w Radomyślu nad Sanem, gdzie grupa młodych ludzi zainspirowana przez jedną z mieszkanek wsi – Gizelę Krajewską -kontynuuje tradycję swoich dziadów. Przebrani w najdziwniejsze kostiumy wędrują przez miasteczko prowadzeni przez młodą parę. Odwiedzają miejsca, które w metaforyczny sposób odnoszą się do cyklu życia człowieka.

 

Ginące Rzemiosło – nowe, cyfrowe życie filmów archiwalnych (część II)

 

Wyrób sit, realizacja Krzysztof Chojnacki, 15 min., Janowszczyzna, powiat sokólski, woj. podlaskie, Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie, 1976                                                                                            Zapis techniki wyrobu sit.

Kucie koni, realizacja Krzysztof Chojnacki, Anna Filipowicz-Mróz, Anna Włodarz, 6 min., Rakszawa, pow. łańcucki, woj.. podkarpackie, Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie, 1979
Zapis techniki i procesu podkuwania konia, kowal przy pracy.

Wyrób niecek, realizacja Urszula Bojar, Krzysztof Chojnacki, Piotr Szacki, 15 min. Rakszawa, pow. łańcucki, woj. podkarpackie, Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie, 1975
Zapis techniki wyrobu niecek drewnianych.

 

8-12 grudnia 2024 r.

Muzeum Wycinanki, ul. Anny Walentynowicz 18

Wstęp wolny

 

Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status