Koncert z okazji 80. rocznicy Powstania Warszawskiego
W programie koncertu znajdą się polskie przeboje okresu międzywojennego z repertuaru Hanki Ordonówny („Miłość ci wszystko wybaczy”, „Na pierwszy znak”, „Mein jidisze Mame”) i Eugeniusza Bodo („Umówiłem się z nią na dziewiątą”, „Już taki jestem zimny drań”, „Baby, ach te baby”). Publiczność usłyszy muzykę Władysława Szpilmana, który trafił w czasie II wojny światowej do warszawskiego getta. Zostaną wykonane także utwory: „Rajski ptak” Ludomira Różyckiego, wojenna ballada „Nim wstanie dzień” Edmunda Fettinga (znana z filmu „Prawo i pięść”) oraz wzruszająca piosenka „Matko moja, ja wiem” ukraińskiego kompozytora Płatona Majborody. W koncercie zaplanowano też piosenki z Powstania Warszawskiego. Publiczność będzie mogła wykonywać część z nich razem z artystami. Zabrzmią m.in.: „Piosenka o mojej Warszawie”, „Serce w plecaku”, „Marsz Śródmieścia”, „Warszawianka 1831”, „Chłopcy silni jak stal”, „O Barbaro”, „Mała dziewczynka z AK”, „Hej, chłopcy, bagnet na broń”, „Zośka”,
„Modlitwa Armii Krajowej”, „Warszawskie dzieci”.
Wykonawcy:
Joanna Trafas – sopran
Karol Skwara – bas
Jacek Bylica – fortepian
Joanna Trafas, Krzysztof Korwin-Piotrowski – narracja
Krzysztof Korwin-Piotrowski – realizacja
Produkcja: „ORFEO” Fundacja im. Bogusława Kaczyńskiego w Warszawie
1 sierpnia 2024 r., godz. 19.00
Konstanciński Dom Kultury „Hugonówka”, ul. Mostowa 15 – sala widowiskowa
wstęp wolny
Joanna Trafas – krakowska „sopranistka wielofunkcyjna”. Dzięki elastycznej technice wokalnej wykonuje bardzo zróżnicowany repertuar, od szeroko pojętej klasyki (od XIII w.) aż po musical i jazz oraz muzykę współczesną. Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie (2008 – dyplom z wyróżnieniem) oraz Instytutu Muzykologii UJ (2006). Na scenie debiutowała głównymi rolami w musicalach „My Fair Lady” (Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu) i „West Side Story” (Teatr Rozrywki w Chorzowie). Jako gościnna solistka Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku i Gliwickiego Teatru Muzycznego grała wiodące role w przedstawieniach operetkowych i musicalowych, jako aktorka współpracowała m.in. z krakowskim Teatrem Łaźnia Nowa i Teatrem Współczesnym we Wrocławiu. Śpiewa muzykę różnych epok i stylów, występuje z recitalami w kraju i za granicą. W latach 2008-2022 blisko związana z Filharmonią Krakowską jako solistka (koncerty kameralne i z orkiestrą FK) i prelegentka oraz twórczyni programów koncertowych w Dziale Edukacji, prowadząc m.in. autorski cykl koncertowy „Muzyczne Opowiastki” (2020-2022). Od czasu studiów współpracuje z zespołem muzyki dawnej Floripari – Muzycy Wawelscy oraz Tatrzańską Orkiestrą Klimatyczną z którymi nagrała płyty. Uczestniczka licznych kursów i festiwali muzycznych w Polsce i Europie. Laureatka m.in. Międzynarodowego Konkursu Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej (2004 i 2010), a także Stypendium Twórczego Miasta Krakowa na rok 2007. Nagrywa muzykę filmową i teatralną kompozytorów krakowskich. Prowadzi zajęcia wokalne w ramach Trafas Vocal Studio przy Teatrze Loch Camelot w Krakowie. Występuje na Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego w Białej Podlaskiej.
Karol Skwara – absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Programu Kształcenia Młodych Talentów – Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim, gdzie uczył się pod okiem wybitnych pedagogów i artystów, takich jak Izabella Kłosińska, Helmut Deutsch, Hedwig Fassbender, Mariusz Kwiecień, Artur Ruciński czy Tomasz Konieczny. Brał udział w licznych spektaklach studenckich, jako Commendatore w „Don Giovannim” W.A. Mozarta w Warszawskiej Operze Kameralnej, Kniaź Gremin w „Onieginie” P. Czajkowskiego w Teatrze Wielkim w Warszawie, oraz Zbigniew w „Strasznym Dworze” S. Moniuszki w Copernicus Center w Chicago.Na koniec roku 2020 miał zaszczyt śpiewać na Gali Sylwestrowej w Teatrze Wielkim w Warszawie. W czerwcu 2021 roku zadebiutował w roli Sparafucile w „Rigoletto” G. Verdiego z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach pod batutą maestro Lawrence’a Fostera. W 2021 roku otrzymał wyróżnienie na XIX Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, a w marcu 2022 wyróżnienie na VII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz w Busku-Zdroju. W czerwcu 2022 roku zadebiutował w Teatrze Wielkim w Poznaniu partią Nadinspektora Budda w “Albercie Herringu” Benjamina Brittena. W listopadzie 2022 roku zadebiutował w Operze Krakowskiej rolą Eugeniusza w “Tango” M. Dobrzyńskiego. W maju 2023 roku na deskach Opery Nova w Bydgoszczy wracając do roli Nadinspektora Budda, a następnie w Filharmonii Szczecińskiej w partii basu w Wielkiej Mszy cmoll W.A. Mozarta. W czerwcu 2023 wykonał partię Pistoli w “Falstaffie” G. Verdiego ponownie w NOSPR w Katowicach pod batutą maestro Lawrence’a Fostera. We wrześniu 2023 zadebiutował jako Sarastro w “Czarodziejskim Flecie” W.A. Mozarta przy Pałacu Radziwiłłów w Nieborowie pod batutą Marty Kluczyńskiej.
Dr hab. Jacek Bylica – pianista, pedagog. Absolwent studiów w zakresie pianistyki pod kierunkiem prof. L. Stefańskiego oraz J. Łukowicza. Jako solista lub kameralista występował w wielu krajach Europy, jak również w USA, Kanadzie, Izraelu. Przez kilka lat związany był z Teatrem Ewy Demarczyk. Swoje umiejętności rozwijał uczestnicząc w kursach pianistycznych prowadzonych przez W. Mierżanowa, I. Klansky’ego, W. Shatskiego. Jest laureatem I nagrody VIII Międzyuczelnianego Konkursu Muzyki Kameralnej. W dorobku artystycznym zawarte jest wykonawstwo muzyki solowej, teatralnej oraz współpraca z wieloma artystami, zarówno z kręgu muzyki klasycznej jak i popularnej. Jako członek zespołu instrumentalnego brał udział z tą artystką w wielu koncertach. Współpracował z wieloma instytucjami życia muzycznego, Filharmonią w
Krakowie, teatrami – szczególnie z teatrem im. J. Słowackiego, w którym brał udział w większości spektakli muzycznych (w okresie dyrekcji K. Orzechowskiego), oraz szkołami muzycznymi wszystkich stopni, gdzie udzielał się jako pedagog. Często występuje z artystami specjalizującymi się w wykonywaniu tanga klasycznego i tanga–nuevo. Pracuje w Akademii Muzycznej w Krakowie.
Dr Krzysztof Korwin-Piotrowski – krytyk teatralny i muzyczny, scenarzysta, reżyser oraz producent telewizyjny i teatralny, doktor nauk o kulturze, teatrolog, dziennikarz, menedżer kultury, kurator wystaw, komentator muzyczny i konferansjer. Od 2019 roku jest związany z Fundacją ORFEO im. Bogusława Kaczyńskiego w Warszawie. Dyrektor artystyczny Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego w Białej Podlaskiej. W listopadzie 2023 roku obronił z wyróżnieniem rozprawę doktorską na Wydziale „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego. Jest absolwentem teatrologicznych studiów magisterskich na Uniwersytecie Jagiellońskim i podyplomowych studiów zarządzania kulturą (tamże). Przez 3 lata (2020-2022) był redaktorem naczelnym nowego portalu muzycznego orfeo.com.pl. Kierownik artystyczny Gliwickiego Teatru Muzycznego od 2001 do
2016 roku. Przez 3 sezony artystyczne (2016-2019) pracował w Teatrze Wielkim w Łodzi jako koordynator konkursu i prapremiery opery „Człowiek z Manufaktury” Rafała Janiaka z librettem Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk (prapremiera światowa 2 lutego 2019, premiera wersji plenerowej na Rynku Włókniarek Łódzkich 18 maja 2019, Nagroda Artystyczna „Nadzwyczajna Złota Maska” 2019 za wydarzenie roku). W 2019 roku został zatrudniony przez firmę Apsys do pracy z zakresu PR w ramach projektu „Opera plenerowa Człowiek z Manufaktury”. Reżyser musicalu „Karol” o życiu Jana Pawła II wg scenariusza Michała Kaczmarczyka (9.000 widzów w Tauron Arenie w Krakowie w 2017 roku). Twórca około 400 audycji, emitowanych od 1992 r. na antenie regionalnej (TVP Katowice) i ogólnopolskiej. Scenarzysta i rezyser widowisk telewizyjnych oraz filmów dokumentalnych, m.in.: „Oskarowe kostiumy Barbary Ptak” (TVP 2), „Warszawa Jana Nowaka-Jeziorańskiego” (TVP 1), „Gliwickie lata Tadeusza Różewicza” (TVP 2), „Z Gliwic do Paryza – Wojtek Pszoniak” (TVP 2), „Roland Topor – mistrz czarnego nonSENSU” (TVP Kultura), „Czarownik z Janowa – Teofil Ociepka (TVP Polonia), „Wenezuelska Polonia” (TVP Polonia), „Kinderlager Pogrzebin” (TVP
Katowice). Za „Gliwickie lata Tadeusza Różewicza” otrzymał II nagrodę na VI Polonijnym Festiwalu Multimedialnym „Polskie Ojczyzny 2011” w Częstochowie. Film był prezentowany między innymi w TVP 2, TVP Kultura, TVP Polonia, w Stacji Naukowej Polskiej Akademii Nauk w Wiedniu, w Teatrze Studio am Salzufer w Berlinie, w Teatrze Dramatycznym w Warszawie (z okazji 50-lecia prapremiery „Kartoteki”), na Uniwersytecie Alberty w Edmonton (Kanada) oraz w Nowym Jorku. W 2018 roku otrzymał nagrodę specjalną w konkursie Instytutu Pamięci Narodowej „Audycja Historyczna Roku” oraz II nagrodę w konkursie „Silesia Press” za reżyserię filmu „Kinderlager Pogrzebin”, a także III nagrodę na Polonijnym Festiwalu Multimedialnym „Losy Polaków” w Warszawie za scenariusz i reżyserię fabularyzowanego filmu dokumentalnego „Śląskie kobiety – polskie twierdze”. Został uhonorowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Brązowym Medalem “Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.