80. Rocznica Powstania Warszawskiego

Koncert z okazji 80. rocznicy Powstania Warszawskiego

W programie koncertu znajdą się polskie przeboje okresu międzywojennego z repertuaru Hanki Ordonówny („Miłość ci wszystko wybaczy”, „Na pierwszy znak”, „Mein jidisze Mame”) i Eugeniusza Bodo („Umówiłem się z nią na dziewiątą”, „Już taki jestem zimny drań”, „Baby, ach te baby”). Publiczność usłyszy muzykę Władysława Szpilmana, który trafił w czasie II wojny światowej do warszawskiego getta. Zostaną wykonane także utwory: „Rajski ptak” Ludomira Różyckiego, wojenna ballada „Nim wstanie dzień” Edmunda Fettinga (znana z filmu „Prawo i pięść”) oraz wzruszająca piosenka „Matko moja, ja wiem” ukraińskiego kompozytora Płatona Majborody. W koncercie zaplanowano też piosenki z Powstania Warszawskiego. Publiczność będzie mogła wykonywać część z nich razem z artystami. Zabrzmią m.in.: „Piosenka o mojej Warszawie”, „Serce w plecaku”, „Marsz Śródmieścia”, „Warszawianka 1831”, „Chłopcy silni jak stal”, „O Barbaro”, „Mała dziewczynka z AK”, „Hej, chłopcy, bagnet na broń”, „Zośka”,
„Modlitwa Armii Krajowej”, „Warszawskie dzieci”.

Wykonawcy:
Joanna Trafas – sopran
Karol Skwara – bas
Jacek Bylica – fortepian
Joanna Trafas, Krzysztof Korwin-Piotrowski – narracja
Krzysztof Korwin-Piotrowski – realizacja
Produkcja: „ORFEO” Fundacja im. Bogusława Kaczyńskiego w Warszawie

1 sierpnia 2024 r., godz. 19.00

Konstanciński Dom Kultury „Hugonówka”, ul. Mostowa 15 – sala widowiskowa

wstęp wolny

Joanna Trafas – krakowska „sopranistka wielofunkcyjna”. Dzięki elastycznej technice wokalnej wykonuje bardzo zróżnicowany repertuar, od szeroko pojętej klasyki (od XIII w.) aż po musical i jazz oraz muzykę współczesną. Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie (2008 – dyplom z wyróżnieniem) oraz Instytutu Muzykologii UJ (2006). Na scenie debiutowała głównymi rolami w musicalach „My Fair Lady” (Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu) i „West Side Story” (Teatr Rozrywki w Chorzowie). Jako gościnna solistka Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku i Gliwickiego Teatru Muzycznego grała wiodące role w przedstawieniach operetkowych i musicalowych, jako aktorka współpracowała m.in. z krakowskim Teatrem Łaźnia Nowa i Teatrem Współczesnym we Wrocławiu. Śpiewa muzykę różnych epok i stylów, występuje z recitalami w kraju i za granicą. W latach 2008-2022 blisko związana z Filharmonią Krakowską jako solistka (koncerty kameralne i z orkiestrą FK) i prelegentka oraz twórczyni programów koncertowych w Dziale Edukacji, prowadząc m.in. autorski cykl koncertowy „Muzyczne Opowiastki” (2020-2022). Od czasu studiów współpracuje z zespołem muzyki dawnej Floripari – Muzycy Wawelscy oraz Tatrzańską Orkiestrą Klimatyczną z którymi nagrała płyty. Uczestniczka licznych kursów i festiwali muzycznych w Polsce i Europie. Laureatka m.in. Międzynarodowego Konkursu Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej (2004 i 2010), a także Stypendium Twórczego Miasta Krakowa na rok 2007. Nagrywa muzykę filmową i teatralną kompozytorów krakowskich. Prowadzi zajęcia wokalne w ramach Trafas Vocal Studio przy Teatrze Loch Camelot w Krakowie. Występuje na Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego w Białej Podlaskiej.

Karol Skwara – absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Programu Kształcenia Młodych Talentów – Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim, gdzie uczył się pod okiem wybitnych pedagogów i artystów, takich jak Izabella Kłosińska, Helmut Deutsch, Hedwig Fassbender, Mariusz Kwiecień, Artur Ruciński czy Tomasz Konieczny. Brał udział w licznych spektaklach studenckich, jako Commendatore w „Don Giovannim” W.A. Mozarta w Warszawskiej Operze Kameralnej, Kniaź Gremin w „Onieginie” P. Czajkowskiego w Teatrze Wielkim w Warszawie, oraz Zbigniew w „Strasznym Dworze” S. Moniuszki w Copernicus Center w Chicago.Na koniec roku 2020 miał zaszczyt śpiewać na Gali Sylwestrowej w Teatrze Wielkim w Warszawie. W czerwcu 2021 roku zadebiutował w roli Sparafucile w „Rigoletto” G. Verdiego z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach pod batutą maestro Lawrence’a Fostera. W 2021 roku otrzymał wyróżnienie na XIX Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, a w marcu 2022 wyróżnienie na VII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz w Busku-Zdroju. W czerwcu 2022 roku zadebiutował w Teatrze Wielkim w Poznaniu partią Nadinspektora Budda w “Albercie Herringu” Benjamina Brittena. W listopadzie 2022 roku zadebiutował w Operze Krakowskiej rolą Eugeniusza w “Tango” M. Dobrzyńskiego. W maju 2023 roku na deskach Opery Nova w Bydgoszczy wracając do roli Nadinspektora Budda, a następnie w Filharmonii Szczecińskiej w partii basu w Wielkiej Mszy cmoll W.A. Mozarta. W czerwcu 2023 wykonał partię Pistoli w “Falstaffie” G. Verdiego ponownie w NOSPR w Katowicach pod batutą maestro Lawrence’a Fostera. We wrześniu 2023 zadebiutował jako Sarastro w “Czarodziejskim Flecie” W.A. Mozarta przy Pałacu Radziwiłłów w Nieborowie pod batutą Marty Kluczyńskiej.

Dr hab. Jacek Bylica – pianista, pedagog. Absolwent studiów w zakresie pianistyki pod kierunkiem prof. L. Stefańskiego oraz J. Łukowicza. Jako solista lub kameralista występował w wielu krajach Europy, jak również w USA, Kanadzie, Izraelu. Przez kilka lat związany był z Teatrem Ewy Demarczyk. Swoje umiejętności rozwijał uczestnicząc w kursach pianistycznych prowadzonych przez W. Mierżanowa, I. Klansky’ego, W. Shatskiego. Jest laureatem I nagrody VIII Międzyuczelnianego Konkursu Muzyki Kameralnej. W dorobku artystycznym zawarte jest wykonawstwo muzyki solowej, teatralnej oraz współpraca z wieloma artystami, zarówno z kręgu muzyki klasycznej jak i popularnej. Jako członek zespołu instrumentalnego brał udział z tą artystką w wielu koncertach. Współpracował z wieloma instytucjami życia muzycznego, Filharmonią w
Krakowie, teatrami – szczególnie z teatrem im. J. Słowackiego, w którym brał udział w większości spektakli muzycznych (w okresie dyrekcji K. Orzechowskiego), oraz szkołami muzycznymi wszystkich stopni, gdzie udzielał się jako pedagog. Często występuje z artystami specjalizującymi się w wykonywaniu tanga klasycznego i tanga–nuevo. Pracuje w Akademii Muzycznej w Krakowie.

Dr Krzysztof Korwin-Piotrowski – krytyk teatralny i muzyczny, scenarzysta, reżyser oraz producent telewizyjny i teatralny, doktor nauk o kulturze, teatrolog, dziennikarz, menedżer kultury, kurator wystaw, komentator muzyczny i konferansjer. Od 2019 roku jest związany z Fundacją ORFEO im. Bogusława Kaczyńskiego w Warszawie. Dyrektor artystyczny Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego w Białej Podlaskiej. W listopadzie 2023 roku obronił z wyróżnieniem rozprawę doktorską na Wydziale „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego. Jest absolwentem teatrologicznych studiów magisterskich na Uniwersytecie Jagiellońskim i podyplomowych studiów zarządzania kulturą (tamże). Przez 3 lata (2020-2022) był redaktorem naczelnym nowego portalu muzycznego orfeo.com.pl. Kierownik artystyczny Gliwickiego Teatru Muzycznego od 2001 do
2016 roku. Przez 3 sezony artystyczne (2016-2019) pracował w Teatrze Wielkim w Łodzi jako koordynator konkursu i prapremiery opery „Człowiek z Manufaktury” Rafała Janiaka z librettem Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk (prapremiera światowa 2 lutego 2019, premiera wersji plenerowej na Rynku Włókniarek Łódzkich 18 maja 2019, Nagroda Artystyczna „Nadzwyczajna Złota Maska” 2019 za wydarzenie roku). W 2019 roku został zatrudniony przez firmę Apsys do pracy z zakresu PR w ramach projektu „Opera plenerowa Człowiek z Manufaktury”. Reżyser musicalu „Karol” o życiu Jana Pawła II wg scenariusza Michała Kaczmarczyka (9.000 widzów w Tauron Arenie w Krakowie w 2017 roku). Twórca około 400 audycji, emitowanych od 1992 r. na antenie regionalnej (TVP Katowice) i ogólnopolskiej. Scenarzysta i rezyser widowisk telewizyjnych oraz filmów dokumentalnych, m.in.: „Oskarowe kostiumy Barbary Ptak” (TVP 2), „Warszawa Jana Nowaka-Jeziorańskiego” (TVP 1), „Gliwickie lata Tadeusza Różewicza” (TVP 2), „Z Gliwic do Paryza – Wojtek Pszoniak” (TVP 2), „Roland Topor – mistrz czarnego nonSENSU” (TVP Kultura), „Czarownik z Janowa – Teofil Ociepka (TVP Polonia), „Wenezuelska Polonia” (TVP Polonia), „Kinderlager Pogrzebin” (TVP
Katowice). Za „Gliwickie lata Tadeusza Różewicza” otrzymał II nagrodę na VI Polonijnym Festiwalu Multimedialnym „Polskie Ojczyzny 2011” w Częstochowie. Film był prezentowany między innymi w TVP 2, TVP Kultura, TVP Polonia, w Stacji Naukowej Polskiej Akademii Nauk w Wiedniu, w Teatrze Studio am Salzufer w Berlinie, w Teatrze Dramatycznym w Warszawie (z okazji 50-lecia prapremiery „Kartoteki”), na Uniwersytecie Alberty w Edmonton (Kanada) oraz w Nowym Jorku. W 2018 roku otrzymał nagrodę specjalną w konkursie Instytutu Pamięci Narodowej „Audycja Historyczna Roku” oraz II nagrodę w konkursie „Silesia Press” za reżyserię filmu „Kinderlager Pogrzebin”, a także III nagrodę na Polonijnym Festiwalu Multimedialnym „Losy Polaków” w Warszawie za scenariusz i reżyserię fabularyzowanego filmu dokumentalnego „Śląskie kobiety – polskie twierdze”. Został uhonorowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Brązowym Medalem “Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status